Sonntag, 18. Oktober 2020

O stavebných predpisoch...

V čase kedy som ja kupoval tento náš dom sme podpísali, že dom nesmie byť nadstavený alebo inak zväčšený. Teraz vidím, časy sa masívne zmenili. Les pestrofarebných žeriavov číha na každom rohu, vystrkuje rožky spod kameňov a vykukuje medzi stromami blízkej hory. Prečo nám to nechali podpísať je mi dodnes záhadou. Asi pre môj rozmar, neistotu. 

Neúspěšný architekt, ktorý sa bojí práce ako sa ten obrovský slon - vidieť na obrázku vľavo - ľaká maličkej myšičky, ktorá by mu mohla vliezť do chobot alebo inde...


Zakaždým, keď sa ma jedno kto pýta na moje zamestnanie, som nerozhodný, čo tak udať ako zamestnanie. Povolanie veľa výhod u banky neprinesie, ide o zárobok. Kvôli hypotéke som uviedol architekt, to znie velmi dôveryhodne. ale budí zároveň podozrenie, že by som nebodaj začal niečo stavať. Žiadny strach - stavať už asi nikdy nebudem. Moje povolanie to už dávno nie je.


Asi to tie úrady aj vytušili, preto som oznámenie o zmene stavebných predpisov a zákonov ako jediný tu okolo z blízkeho okolia nedostal. Preto teraz žasnem. Zrazu sa už môže stavať, tak ako peňaženka a chuť vládzu…


Iný problém mi umelo vznikol. Ani nie tak problém, ako skôr zlosť. Trochu aj závisť! Prekrásne domy nečakane slúžia ako chutné sústo pre bagre, buldozéry a podobné búracie náčinie, ktoré sa tu súčasne s obrovským apetítom zakusujú do kedysi pamiatkovým úradom chránených a dlhé roky i dodnes fungujúcim dôstojným svedkom mestskej architektúry. Už sú bez ochrany, už sa to smie. Mne je to síce "wurscht", jedno, ale…


Teoretický problém vyvstal priam v blízkom susedstve. Krásny dvojdom trochu na väčšom pozemku, štýl Bauhaus, funktionalizmus, bol cez noc zrovnaný so zemou a zem pod ním zmizla s ním. Súčasne tam čuší obrovská jama, dobre šesťdesiat metrov hlboká a na ploche toho relativne veľkého pozemku, ktorý sa od tej búračky nečakane prezentoval očiam predtým nič netušiacim okoloidúcim obyvateľom. Postavia tam mrakodrap?


Mrakodrap? Pravdepodobne skôr opak, tak hlboko hlodajú bagre, že tá myšlienka sa priam vnucuje. A otázka s ňou - ako sa volá opak mrakodrapu? Podľa "Skyscraper", "Wolkenkratzer", bude to adekvátne Červoškrabač, Blatohltač, Mrtvolhaldač…? Ťja...


4 Kommentare:

  1. Bude tam obydlie Kameňožruta zeleného ..

    AntwortenLöschen
  2. Koupou studnici moudrosti.
    Anebo to budou základy pro paneláček u protinožců.
    Kdyby to bylo v Čechách, tak bych řekl, že to je tunel.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. My , na SK, sme si všetky navrhovabé tunely vytunelovali.

      Löschen
  3. To je tedy barbarství, jak je to možné?
    Ve Švýcarsku bych čekal, že i na takovou stavební činnost se musí nejdříve vyhlásit referendum a teprve, když nadpoloviční většina obyvatel to schválí, je možné kopat jámu.

    AntwortenLöschen

Smutná, mrazivá cesta

  Vrátili me sa z cesty a stál pred domom: (Foto renomovaný fotograf Alan Hydža, dúfam, že nám odpustí.) Hoci lišiak stál a pózoval ako prof...